آموزشی

چرا لپ تاپ داغ می کند ؟ + راه حل قطعی

چرا لپ تاپ داغ میکند

چرا لپتاپ داغ می کند

در مقاله ” چرا لپ تاپ داغ می کند ” سعی داریم به جوانب مختلف این پرسش پرتکرار بین کاربران لپ تاپ و راه حل های آن بپردازیم

گرمای لپ تاپ

لپ تاپ ها و هر دستگاه الکترونیکی به دلیل استفاده از جریان برق داغ می کنند. بنابراین بدیهی بوده که شاهد داغ شدن چنین دیوایس هایی باشیم.

اما داغ شدن لپ تاپ علاوه بر جریان برق به موارد دیگری هم بستگی دارد که می توان به پردازش سخت افزاری و برخی دیگر اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم به تشریح دلیل داغ شدن لپ تاپ ها بپردازیم و به چرایی آن پاسخ دهیم.

پس از اگر دارای لپ تاپ هستید و نمی دانید چگونه می توان آن را خنک ساخت این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

 

چرا لپ تاپ من داغ می شود

اصلی ترین مواردی که در داغ شدن لپ تاپ نقش دارند، فعالیت قطعات سخت افزاری داخلی آن است. از تراشه گرافیکی گرفته تا پردازنده.

آنها منابع اصلی گرم شدن لپ تاپ هستند و اگر دستگاه دارای تهویه مناسب و فن کارآمدی داشته باشد، میزان این گرما به شدت کاهش خواهد یافت و در نتیجه لپ تاپ گرمی را شاهد نخواهید بود که آزاردهنده باشد.

 

دمای لپ تاپ ایسوس

متاسفانه نسل جدید لپ تاپ ها به دلیل بدنه فلزی و ضخامت باریک، هوا به خوبی عبور نکرده و همین امر در گرم شدن بیشتر نقش موثری دارد. این نکته قابل توجه بوده که گرم شدن لپ تاپ به معنای ضعف یا خراب بودن آن نیست و تا سطحی باید گرم شود. اما در صورت کاربری ساده شاهد داغ شدن غیر طبیعی (دقت کنید غیر طبیعی !) هستید، این نشانه مشکلی بوده که باید به دنبال رفع آن باشید.

 

علت گرم شدن لپتاپ

چنین مسئله ای تنها شامل لپ تاپ نشده و رایانه های شخصی و گوشی های هوشمند را نیز دربرمی گیرد. از علت گرم شدن لپتاپ باید به موارد زیر پرداخت:

0. (یا مهمترین دلیل) مشکل در خمیرسیلیکون (انقضا , بد نصب شدن , کیفیت پایین , … )

1. وجود گردوغبار در داخل مجاری هوا و تهویه نامناسب
2. خراب بودن قطعاتی نظیر فن و باتری لپ تاپ
3. وجود مشکلات نرم افزاری
4. ویروسی بودن لپ تاپ
5. استفاده چندین برنامه همزمان
6. استفاده همزمان چندین پورت

حل مشکل گرم شدن لپ تاپ

اگرچه لپ تاپ ها داغ می کنند و این موضوع دلیلی دارد، در سوی دیگر راه حل هایی هم برای حل مشکل داغ شدن لپ تاپ نیز وجود دارد که در ادامه به چند مورد آن خواهیم پرداخت:

تعویض خمیر سیلیکون

مهم ترین علت مخصوصا پس از سرویس لپتاپ توسط سرویس کاران غیر ماهر , همین خمیر سیلیکون است , خمیر سیلیکون رابط گرمایی و منتقل گرمای بین سی پی یو ( یا قطعات دیگر) با پنل مسی انتقال گرمای موجود در سیستم کولینگ لپ تاپ است . این خمیر بعد از مدت ها منقضی و تضعیف میشود , پس اگر میبینید دائم فن لپ تاپ 100 درصد درحال کار است و گرم است و در حالت عادی (کاری نمیکنید با لپ تاپ) دمای سی پی یو چیزی حدود 60 درجه این حدود هاست , احتمال قوی (فارغ از عوامل دیگر) وقت تعویض و نصب خمیر سیلیکون جدید رسیده.

 

حل قطعی مشکل کندی سرعت لپ تاپ و گرمای آن

 

روش های پایین روش هایی هستند که احتمال میدهیم این هارا تست کردید ولی نتیجه نگرفتید , ولی قبل از تست روش بالا حتما از ناموفق بودن روش های پایین اطمینان حاصل فرمایید 🙂

بهره گیری از کولپد و قرار دادن لپ تاپ در یک سطح تهویه ایی ایده آل

یکی از ساده ترین روش ها کمک گرفتن از کولپد است. این ابزار به عنوان یک فن بیرونی تهویه هوای بهتری را برای لپ تاپ رقم می زنند. بنابراین موجب جلوگیری از گرم شدن بیشتر لپ تاپ خواهند شد. همچنین سعی کنید دستگاه را روی پتو، فرش و برخی از سطوحی که جلو تهویه هوا را می گیرند، نگذارید.

حذف نرم افزارهای سنگین و آپدیت درایورهای لپ تاپ

دیگر روشی که باید به آن اشاره کرد، حذف نرم افزارهای سنگینی که پردازش سخت تری به دنبال داشته و در نتیجه موجب گرم شدن بیش از حد لپ تاپ می شوند. در سوی دیگر با آپدیت کردن درایورها ممکن است بتوانید مشکلات سخت افزاری را رفع کرده و مانع از گرم شدن بیشتر دستگاه شوید.

مطمئن شدن از سالم بودن فن و تمیز بودن خروجی هوا

سعی کنید همیشه بخش فن لپ تاپ خود را بررسی کنید و مطمئن شوید خروجی های هوا آن را گردوغبار نپوشانده و مسدود نیست. بنابراین اگر همیشه این بخش را بررسی کنید و از تمیز بودن آن اطمینان کسب نمایید، شاهد کمتر داغ شدن لپ تاپ خود خواهید بود که اگر مراقبتی انجام ندهید به سخت افزار دستگاه آسیب جدی وارد خواهد آمد.

استفاده از آنتی ویروس ها

یکی دیگر از روش های پیشنهادی نصب آنتی ویروس برای نابودی بدافزارهای نصب شده روی لپ تاپ است. آنتی ویروس ها کمک می کنند تا دستگاه شما از هر ویروسی پاک باشد و مانع از ایجاد مشکل نرم افزاری شود و در نتیجه به دنبال آن داغی لپ تاپ را به دنبال داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم به سراغ نصب آنتی ویروس اصل هم بروید و نسخه کرکی را نصب نکنید.

 

حل قطعی مشکل گرمای لپ تاپ

در این ویس به شما کامل راجب مشکل گرمای لپ تاپ صحبت میکنم , کاری که خودم کردم و تست کردم رو بهتون میگم پس حتما ویس زیر را گوش بدید

تعویض خمیر سیلیکونی

تعویض خمیر سیلیکونی از مهم ترین فاکتور های عامل مکانیکی گرمای زیاد لپتاپ و پردازنده هست که با تعویض آن میتوانید دمای لپتاپ را به مقدار بسیار زیر کاهش بدید.

خمیر سیلیکونی خود یا پد سیلیکونی را میتوانید از گیمستان با ضمانت کیفیت و قیمت خریداری کنید. پیشنهاد ما به شما خمیر سیلیکونی MX4 هست.

 

 

تعویض هارد از اچ دی دی به اس اس دی

هارد های اچ دی دی ( مکانیکی دیسکی) به علت مصرف زیاد برق و کند بودن آن , میتواند از عمده دلایل افزایش دمای لپ تاپ باشد با تعویض آن به اس اس دی نه تنها باعث کاهش دما بلکه باعث افزایش سرعت خوانش اطلاعات شما میشود.

کارت حافظه ssd را میتوانید با ضمانت و کارشناسی حرفه ایی متخصصان با تجربه گیمستان خریداری کنید. پیشنهاد ما به شما کارت حافظه PNY هست.

 

منابع مقاله ” چرا لپ تاپ داغ می کند “

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها