اخبار و مقالات

خمیر سیلیکونی یا پد سیلیکونی ؟

پد سیلیکونی چیست و چه تفاوتی با خمیر سیلیکونی دارد ؟

بزرگ ترین و بهترین سیستم های گیمینگ و همچنین ریگ های کارت گرافیک بدون خنک کننده های مناسب غیر فعال می شوند و نمی توانند که کارایی مناسبی را از خود نشان بدهند. برای جلوگیری از بالا رفتن دمای سیستم ها راه های گوناگونی وجود دارد. در بین همه ی این راه ها water cooling و air cooling دو راه جامع می باشند. در واقع تمامی ترفند های خنک سازی بر مبنای این 2 روش ایجاد می شود. اما عامل اصلی همه ی این ترفند ها و روش ها قطعه ای به نام هیت سینک نام دارد. حالا شروع می کنیم به توضیح درباره چگونه کار کرد و روش هایی برای کارایی بهتر خنک کننده ها مانند پد های سیلیکونی

چگونه سیستم های خود را خنک کنیم ؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های گوناگونی برای خنک سازی ریگ های کارت گرافیک و سیستم های گیمینگ وجود دارد. از این روش ها می توان به water cooling، air cooling، فیریز کردن، غرقاب کردن و …. اشاره کرد. البته اصلی ترین و اقتصادی ترین روش ها برای خنک سازی همان water cooling و air cooling می باشند. با این وجود برای هر کدام از این روش ها باید کارهایی با جزئیات بیشتر برای رسیدن به بهترین بازده انجام داد.

در روش های گفته شده هر کدام دارای مشکلات، خوبی ها و شرایط اقتصادی مختلفی می باشند که با توجه به توانایی های شما می توانید هر کدام را انتخاب و انجام بدهید.

پد سیلیکونی چیست و چرا نیاز هست ؟

پد های سیلیکونی، پلیمری چند عنصر می باشند. برخی از آنها آلیاژی و برخی نیز سرامیکی هستند. پد های سیلیکونی در واقع یک نو رابط دما بین هیت سینک و قطعه های برد می باشد. این پد ها برای این وجود دارند که فاصله بین هیت سینک با قطعه برد را کم کند یا بتواند به خوبی گرما را به آن منتقل کند. در واقع دلیل اصلی تولید خمیر سیلیکون ایجاد یک انتقال دهنده عالی به هیت سینک بود. حال با ایجاد شدن یک مشکل جدید با نام فاصله بین هیت سینک و قطعه های برد به یک محصول جدید با همان توانایی های قبلی و همچنین داشتن یک ویژگی جدید نیاز بود. می شود گفت که این دلیل ایجاد شدن پد های سیلیکونی بود.

پد سیلیکون کجاها کاربرد دارد و استفاده از آن واجب است ؟

همین اول کار بگویم که پد های سیلیکون یک ترفند عالی برای سیستم هایی می باشد که بیشتر از اندازه داغ می شوند یا سیستم به دلیل دمای بالا هنگ می کند. پس این پد ها برای همه ی سیستم ها قطعا لازم نیستند ولی برای کسانی که به اورکلاک کردن کارت گرافیک یا فعالیت طولانی مدت فکر می کنند یک ترفند خوب برای خنک کردن سیستمشان می باشد.

حالا به پردازیم به محل های مورد استفاده این محصول. از این پلیمر سیلیکونی بیشتر در جاهای غیر معقول مثل خازن های فلزی، چوک ها و سلف های الکترونیکی و در کل بسیاری از مدارها مجتمع (IC) استفاده می کنند. دلیل آن هم وجود فاصله بین هیت سینک و این قطعات برد می باشد. از طرف دیگر چون خمیر سیلیکون به دلیل داشتن قطر کمتر در انتقال دما به نسبت بهتر عمل می کند و برای همین در قسمت های حساس و اصلی CPU و GPU از خمیر سیلیکون استفاده می کنند. در واقع کاربرد اصلی پد های سیلیکونی در GPU ها و کارت های حافظه NVME می باشد و در CPU کارایی خاصی ندارد.

این پد ها را از کجا تهیه کنیم ؟

این پد ها در بیشتر فروشگاه های سراسر کشور به فروش می رسند ولی خرید محصول با کیفیت با توجه به عملکرد حساس آن سخت می باشد. گیسمتان این محصول را با کیفیتی ایده عال به فروش می رساند. اگر می خواهید که این محصول را تهیه کنید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید پد سیلیکونی

5 1 رای
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یعقوب
یعقوب
7 ماه قبل
امتیاز :
     

برای المان خنک کننده پد بهتر است یا خمیر سیلیکونی و کم شدن ضخامت پد چه تاثیری در انتقال حرارت دارد آیا با کم شدن ضخامت پد دفع حرارت بهتر می‌شود یا بدتر