اخبار و مقالات

چه فن هایی برای خنک کردن سیستم مناسب است ؟

فن های مناسب برای سیستم

امروزه کارت های گرافیک کاربری گوناگونی را بدست آورده اند و از این قطعات در بسیار از کار ها استفاده می شود. به همین دلیل یکی از مهم ترین نکات برای خریداران این قطعه نگهداری و مراقبت از آن می باشد. دمای زیاد، نوسانات ولتاژ برق و… آسیب هایی هستند که ممکن است باعث خرابی کارت گرافیک شما بشوند. اما موضوعی که در این مقاله می خواهیم صحبت کنیم نحوه های کنترل دما در این قطعات هستند. این کار روش های گوناگونی دارند ولی رایج ترین روش در این کار استفاده از فن های خنک کننده یا air cooling می باشد.

انواع روش های خنک سازی کارت های گرافیک

 

برای کنترل کردن دمای یک کارت گرافیک کارها، روش ها و ترفند های گوناگونی وجود دارد. اما اصلی ترین و رایج ترین این روش ها air cooling و water cooling است. البته روش های دیگه ای مثل غرقاب و فیریزینگ و… نیز وجود دارد اما به دلیل قیمت بالا و مشکلات دیگر خیلی رایج نمی باشند. علاوه بر روش هایی که ذکر شد کارها و ترفند هایی مثل استفاده از سیلیکون های با کیفیت، متعادل کردن دمای محیط، جریان داشتن هوا در کیس و… نیز وجود دارد که تاثیرات زیادی در دمای نهایی کارت دارا می باشند. در اینجا سعی می کنیم که به طور اختصاصی و دقیق به توضیح روش air cooling بپردازیم.

اصلا air cooling چیست و برای چه اشخاصی کار برد دارد ؟

تهویه هوا (هوا خنک) یکی از رایج ترین و مناسب ترین راه کارها برای خنک سازی قطعات الکترونیکی می باشد. این روش به وسیله فن های خنک کننده انجام می شه که این فن ها با تهویه کردن هوای هیت سینک کارت های گرافیک که گرما را در وسعت بیشتر پخش می کنند باعث خنک کردن چیپ ست های کارت های گرافیک می شوند. پس می توان گفت که air cooling یک روش عالی برای خنک کردن سیستم های رایانه ای و الکترونیکی می باشد.

اما این روش برای ریگ های بزرگ و سیستم های گیمینگ هم می تواند مناسب باشد ؟ air cooling حتی برای کسانی که سیستم های هیولای گیمینگ یا ریگ های پر قدرت دارند هم بسیار مناسب می باشد. علت آن این است که air cooling علاوه بر کارایی قابل قبول قیمت مناسبی نیز دارد که همین دلیل کافی می باشد. در واقع water cooling  کارایی آنچنان بالاتری نسبت به air cooling ندارد و برای کسانی که به دنبال زیبایی و جمع کردن سیستم های دارای RGB هستند مناسب می باشد و این ویژگی ها در کنار قیمت بیشتر نسبت به air cooling نیز در شما می تواند تاثیر گذار باشد.

چه فن هایی برای air cooling وجود دارد ؟

برای تهویه هوا انواع فن ها با کارایی و اشکال مختلف در بازار وجود دارد. اما آن چیزی که مهم است هدف و نیاز شما به این قطعه می باشد. مثلا برای کسانی که یک سیستم خانگی ساده دارند خیلی پیچیدگی زیادی در انتخاب یک سیستم تهویه هوای مناسب نیاز نیست ولی برای سیستم های گیمینگ حرفه تمامی نکات برای کنترل دما و تهویه هوای بهتر مهم و نیاز نیز می باشد.

در تهویه هوای هر سیستمی دو فن با کارایی های مخالف هم وجود دارد. فن های دمنده و مکنده. نوع کار آن ها همان طور که نامشان پیدا است مشخص می باشد. فن های دمنده هوا خنک و متعادل را در سیستم از خارج به داخل می دمد و فن های مکنده هوای گرم و مضر را از داخل سیستم به خارج منتقل می کند.

چه فن هایی را خریداری کنیم ؟

یکی از مهم ترین علویت های خرید فن توجه به نیاز و هدف شما می باشد. برای مثال کسانی که دنبال جمع کردن سیستم های گیمینگ یا ریگ های قدرتمند هستند باید فن های قوی، سریع و بزرگ خریداری کنند همچنین اگر کسی بخواهد که زیبایی RGB داشته باشد شرایط متفاوت می شود. برای کسانی هم که دنبال یک سیستم سبک هستند فن های کوچک و معمولی هم می توانند استفاده کنند.

از نظر تخصصی هر فن داری تعداد دور در دقیقه، میزان برق مصرفی، عرض پره ها و مواردی دیگر دارد که برای کسانی که دنبال تهویه هوای مناسب برای سیستم های خود هستند باید در این موارد دقت کند. همچنین برای این افراد باید در جایگاه قرار دادن فن ها برای ورود و خروج مناسب هوا و قرار گرفتن هوای خنک در محل های CPU و GPU دقت شود.

خنک کننده های کارت های گرافیک

بیشتر کارت های گرافیک دارای فن هایی مناسب برای خنک سازی تراشه اصلی خود می باشند. این فن ها برای تهویه هوا کافی می باشند ولی باید هوای اطراف کارت های گرافیک توسط فن های دیگر خنک، تازه و … شده باشد. فن های کارت گرافیک به طور اختصاصی توسط خوده شرکت سازنده ساخته می شوند و برای همین ممکن است که برخی شرکت های در ساخت کارت ها نسبت به دیگران ضعیف تر باشند.

کلام آخر

در این مقاله سعی بر این شد که توضیحات جامعی برای تهویه درست سیستم ها ارائه بشود. اما چیزی که اصل بحث بود فن کارت های گرافیک بود. این فن ها بر روی کارت های گرافیک فروخته می شود و فقط در صورت نیاز به تعویض باید به فکر این فن ها باشید. برای همین گیمستان چندین فن برای کارت های گرافیک به فروش می رساند که برای خرید آن ها بر روی لینک زیر کلیک کنید

انواع فن برای کارت های گرافیک

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها