آموزشی, راهنمای خرید

رفرش ریت مانیتور چیست ؟ + توضیحات

رفرش ریت مانیتور چیست

رفرش ریت چیست

در این مقاله در مورد سوال ” رفرش ریت مانیتور چیست ” میخواهیم به جوانب مختلف این فاکتور مهم در خرید مانیتور بپردازیم.

 

نرخ نوسازی نمایشگر یا صفحه نمایش چیست؟

رفرش ریت Refresh rate یا همان نرخ نوسازی نمایشگر همیشه عددی بوده که نشان می دهد صفحه نمایش مانیتور یا تلویزیون شما در هر ثانیه چند بار عمل بروزرسانی را انجام می دهد.

این عدد هرچه بالاتر باشد بهتر است زیرا به معنای روان بودن حرکت نمایشگر و صافی وضوح تصویر آن خواهد بود. به همین دلیل است که در مانیتورهای گیمینگ رفرش ریت یا همان نرخ نوسازی بالایی به کار می گیرند تا مخاطب تجربه کاربری حرفه ای و لذت بخشی هنگام بازی داشته باشد.

 

هرتز مانیتور چیست ؟

اگر بخواهیم به صورت ساده توضیح دهیم باید بیان کنیم تصویری که روی نمایشگر شکل می‌گیرد، در هر ثانیه چند بار آپدیت خواهد شد. برای مثال اگر نمایشگر شما 120 هرتزی است یعنی آپدیت 120 باره صفحه نمایش در هر ثانیه. در نتیجه هرچه عدد بالاتر باشد با نمایشگری که در نمایش محتوا صاف و روان است، رو به رو خواهید شد.

 

نرخ نوسازی در نمایشگر یا تلویزیون چه کاربردی دارد؟

این را باید بیان کرد که هر چه نرخ نوسازی بالا باشد تنها کافی نیست و به منبع تصویر هم بستگی دارد. به این معنا که تلویزیونی با نرخ نوسازی 120 هرتز تفاوت چندانی با تلویزیونی دارای نرخ نوسازی 240 تا 600 هرتز وجود ندارد.

البته باید بیان داشت نرخ نوسازی بالا در هنگام تماشا فیلم روی تلویزیون جذاب نیست و بهتر بوده در هنگام تماشا یک ویدئو یا فیلم نرخ را به 60 هرتز کاهش دهید و نرخ نوسازی بالا بیشتر برای اجرا بازی کاربرد دارد.

اگرچه تماشا مسابقات ورزشی با چنین تلویزیون‌هایی چندان بد نیست و ایده آل به نظر می‌رسد. اما فیلم های درام و کمدی که سرعت چندانی ندارند، نرخ نوسازی بالا به چشم نمی آید. بنابراین توصیه می شود در یک تلویزیون با نرخ نوسازی بالا تنها بازی کنید و برای فیلم به سراغ نرخ نوسازی بالا نباشید و به حالت پیش فرض کاهش دهید.

تاثیر رفرش ریت

فرق رفرش ریت با فریم ریت

برای تعریف فریم ریت باید بیان داشت که تعداد دفعات تصویر یا فریمی که در هر ثانیه بوسیله کارت گرافیک و پردازنده به نمایشگر ارسال می شود را فریم ریت می گویند. البته فریم ریت و نرخ نوسازی از هم جدا هستند اما هنگام اشاره به نرخ نوسازی تلویزیون بهتر است به آن هم اشاره کنیم.

بنابراین بحث تفاوت میان نرخ نوسازی و نرخ فریم ریت جدا بوده و نباید آنها را یکی دانست. بسیاری تصور می کنند این دو نرخ در نمایشگر معنای یکسانی دارد و باید آنها را یک موضوع دانست. به هر حال انتخاب نمایشگر با نرخ نوسازی بالا مناسب گیمرها بوده و برای تماشا محتوایی ساده مانند فیلم، سریال و از این قبیل، چندان نیازی به نرخ نوسازی بالا روی نمایشگر ندارید.

از این رو سعی کنید هنگام خرید نمایشگر به اطلاعات فنی آن توجه داشته باشید تا مدلی ایده آل را برای کاربری خود تهیه کنید.

 

در ادامه بخوانید :

 

منبع مقاله ” رفرش ریت مانیتور چیست “

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها