آموزشی

هسته های کودا چیست؟ + توضیحات

هسته cuda چیست

هسته cuda چیست؟

در این مطلب قصد داریم به صحبت درباره هسته‌های کودا و پرسش م” هسته cuda چیست ” بپردازیم. 

کودا مخفف چهار کلمه Compute Unified Device Architecture است که فناوری پردازشی انویدیا به حساب می‌آید. هسته cuda (کودا) یکی از بحث برانگیز ترین و جزو اجزای مهم و تاثیر گذار بخش اطلاعات فنی کارت های گرافیک شرکت انویدیا به شمار میرود این کلمه مخفف محاسبه معماری یکپارچه ی دستگاه است

پردازش چندگانه

یک پردازنده ساده می‌تواند چهار، شش یا شانزده هسته داشته باشد اما یک سی پی یو همه کاره بوده و طراحی شد تا به انجام هرگونه محاسبات بپردازد. اما در کارت گرافیک یک سری محاسبات مشخصی وجود داشته که می‌توانیم چیپ‌هایی طراحی کنیم و به آنها دستورالعمل دهیم که این دستورالعمل‌ها را اجرا کند. در واقع فرمول را از قبل به طرف می‌دهیم تا سریع بتواند کارها را انجام دهد. در این بین برای ارتقا عملکرد، تعداد آنها را افزایش می‌دهیم.

هسته ی کودا جزئی از کارت گرافیک است که مسئولیت پردازش تصاویر را بر عهده دارد با مقدار اندکی تفاوت دارای پیچیدگی معماری کمتری است اما در مقدار گسترده تری در کارت گرافیک قرار میگیرد به طور طبیعی پردازنده های معمولی دارای 2 الی 16 هسته است اما این تعداد در هسته های کودا به عدد 100 تا میرسد که عدد قابل توجهی برای یک هسته کارت گرافیک است .

امروزه هسته های کارت های گرافیک مدرن و جدید به هزار یا بیشتر از آن میرسد که عدده بی نظیری محسوب میشود.

 

برای مثال : کارت گرافیک RTX3050 با 2560 هسته کودا

کارت گرافیک ایسوس ASUS Dual GeForce RTX 3050 OC Edition 8GB

 

کار هسته cuda چیست؟

تصور کنید هزار هسته کودا داریم که پردازش موازی محاسباتی را می‌توانند انجام دهند. فناوری کودا توسط شرکت انویدیا ارائه شد که روی کارت گرافیک تعبیه می‌شود و اصطلاحا هسته‌هایی تعبیه شده در کارت که دستورالعمل مشخصی محاسبات انجام می‌دهند، هسته کودا نام‌گذاری کرد. بنابراین برنامه‌های گرافیکی چون سی  یا سی سی پلاس می‌توانند از قدرت آن بهره گیرند.

و بصورت خلاصه به این نکته میتوان اشاره کرد که کارهسته کودا این است که در انجام کار بصورت موازی و پارالل عمل میکنند

در صورتی که دارای دو یا چهار یا هشت هسته باشد و زمانی که پردازش بصورت جداگانه در هسته های متفاوت انجام میشود ، قسمت های مختلف تاثیر بسزایی در اجرای بازی مختلف دارد

بصورتی که توانایی اجرای آنها را به نحوه چشمگیری افزایش دهد مخصوصا در اجرا و پردازش بازی مختلف کامپیوتری شخصیت های داستانی و ….. بصورت مجزا در هسته ی آن اجرا و به نمایش درآورده میشود تا فعالیتی که فرد به آن مشغول است به نحوه بهتری انجام شود.

 

برای مثال ، در یک صحنه بازی چندین کاراکتر داریم ، مثلا آدمک ، لباس ، آسمان ، درخت ، … . هر کدام از این دیتا کاراکتر ها در هسته خودشان پردازش میشوند.

 

هسته کودا چیست

پس به طور کلی بیشتر محاسبات خطی هستند و به صورت معمول انجام می‌گیرد، بنابراین در بازی لبه‌های اشیا یا دیوار با هسته کودا پردازش می‌شوند. این موضوع در عملیات رندرینگ نیز صدق می‌کند. هسته‌های کودا به کارت گرافیک قدرت می‌دهد تا چندین برابر یک سی پی یو پردازشی داشته باشند.

 

دلیل اهمیت هسته کودا در گیمینگ چیست ؟

هسته ی کودا مسئولیت ارتباط گرفتن با کارت گرافیک را به عهده دارد و در عین حال هسته سی پی یو کار متفاوتی نسبت به هسته کودا انجام میدهد و اهمیت هسته cuda بر سر این مسئله است که تاثیر بسیار زیادی بر روی گرافیک بازی های ویدئویی میگذارد.

زمانی که شما بی صبرانه منتظر به نمایش درامدن (لود شدن ) بازی هستید هسته ی کودا وظیفه لود شدن آن را بر عهده دارد در صورتی که ما از آن خبری نداریم و این در پس زمینه اتفاق می‌افتد.

وظایف اصلی هسته کودا

1.صحنه سازی کردن

2.طراحی شخصیت های بازی

3.نور پردازی در هنگام بازی

 

هسته کودا و ماینینگ

زمانی که ماین شروع شد، در بحث اتریوم یا بیت کوین از سی پی یو کامپیوتر بهره گرفته می‌شد اما مدتی بعد متوجه شدند که کارت‌های گرافیک قدرت پردازش موازی دارند که چندین برابر یک سی پی یو عملکرد بیشتری خواهند داشت.

بنابراین ماینرها به سراغ کارت‌های گرافیک آمده و سپس به سراغ ایسیک رفتند. ایسیک چیپی بوده که یک دستورالعمل مشخصی را با سرعت بالا انجام می‌دهد که قابل رقابت با کارت گرافیک نیست. تفاوت ایسیک با کارت گرافیک این است که کارت‌ها چندین دستورالعمل را می‌توانند انجام دهند که ایسیک چنین نیست اما سرعت ایسیک به مراتب بیشتر است. ب

ه همین دلیل هسته‌های کودا وارد کار شدند اگرچه در نسل جدید هسته‌های تنسور روی کارت‌های گرافیک به کار گرفته شدند.

 

هسته کودا

هسته cuda با بر عهده داشتن پردازش سنگین بازی ها نقش بسزایی در توانایی کارت گرافیک انویدیا ایفا میکند و برای انتخاب کارت گرافیک مناسب هسته کودا باید به برخی نکات از جمله میزان رم و پردازش انها بر اساس هسته توجه کرد که نکته ای دیگری که برای خرید کارت گرافیک لازم است باید قبل از خرید به آن فکر کرد.

منبع: گیمستان و ویکیپدیا از گیمستان

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها