آموزشی

هسته تنسور چیست ؟ + کاربرد آن

هسته تنسور چیست

هسته های تنسور چیست؟

امروز در این مقاله به شرح مختصری از هسته‌های تنسور می‌پردازدیم. در واقع ما می‌خواهیم مشخص کنیم که هسته تنسور چیست . اصطلاح تنسور اگر به پیشینه آن بازگردیم، مربوط به محساباتی که در چند بعد انجام می‌گیرد می‌شود، محاسباتی که اصطلاحا به آن می‌گوییم محاسباتی ماتریسی.

محاسبات ماتریسی

زمانی که شما یک ماتریس را در ماتریس دیگر ضرب کنید، تعدادی جمع و تفریق و ضرب باید انجام گیرد. برای یک چنین داستانی باید مقدار زیادی محاسبه انجام گیرد که یک پردازنده ساده قادر به انجام آن نیست و چنین پردازشی برای پردازنده ساده سنگین تلقی می‌شود.

ابتکارات سیلیکون ولی

یکی از فناوری های اصلی و مدرن در جدیدترین نسل ریزمعماری کارت گرافیک است هسته تنسور یکی از واحد های پردازش تخصصی است که از زمان معرفی از نسل های گذشته بصورت قابل توجهی پیشرفت را در آن میتوان حس کرد.

هسته ی تنسور یکی جدیدترین ابتکارات شرکت انویدیا در جهان گرافیک مدرن است که در پایه محصولات این شرکت تاثیر بسیار زیادی داشته است. در دنیایی امروزه هسته تنسور در فعالیت های لپتاپ ها و کامپیوتر های شخصی و مرکز دیتا ها نقش دارند.

هسته های کودا چیست؟ + توضیحات

هسته های تنسور

دارای دو بعد مختلف است:

1.تنسور تک بعدی(برداری) 2.تنسور دو بعدی (ماتریسی)

بطور ساده میتوان گفت هسته های تنسور از قسمت های کوچکی تشکیل شده اند که برای انجام کار پردازشی سنگین به کارت گرافیک کمک میکنند .

هسته‌های تنسور که در نسل بعد از کودا وارد عمل شدند، برای آن توسعه یافتند که محاسباتی در چندین بعد انجام دهند. اما کارکرد آن چیست.

کاربرد هسته تنسور

هسته تنسوردر فیزیک و مهندسی و در ریاضیات کاربرد فراوانی دارد یکی از کابرد مهم آن این است که میتواند مسائل پیچیده الکترومغناطیس و نجوم و مکانیک سیالات را حل کند و در بخش هایی گیمینگ به فناوری مهمی به نام Ray Tracing کمک کند.

هسته های تنسور و Ray Tracing

یکی از فناوری‌های مطرح گیمینگ ری تریسینگ نام دارد که همان دنبال کردن سایه و نورها محسوب می‌شود لزوم وجود هسته‌های تنسور و پرفورمنس بالا نسبت به کودا به رخ می‌کشد.

در محاسبات مربوط به دیپ لرنینگ یا ماشین لرنینگ این مواردی هستند که نیاز بوده دیتا یا محاسبات زیادی پردازش شود و خارج کند.

کارت‌های گرافیک جدید برای ما اهمیت دارد که دارای چند هسته تنسور باشند و اگرچه نباید کودا را بی اهمیت دانست. اما در حال حاضر تنسور اهمیت بیشتری دارد و تکنولوژی بوده که توسط انویدیا توسعه یافت.

 

افزایش وضوح تصاویر

یکی از اهدف هسته تنسور این است که تصاویر را در سطح گرافیک پایین تری استخراج میکند یا به عبارت دیگر رندر گیری را با روزلوشن پایین تری انجام میدهد و بعد از اتمام رندرگیری کیفیت تصاویر را بالا میبرد و این روش یک کمکی که میکند این است که میتوان تصاویری که دارای کیفیت تصویر پایین تری است را بصورت با کیفیت تر تماشا کرد .

در سال های اخیر شرکت های تولید کننده کنسول از جمله سونی و مایکروسافت این کار را برای افزایش کیفیت تصاویر و به عبارتی دیگر افزایش وضوح تصاویر بکار گرفته اند و حتی امروزه پی سی های گیمینگ نیز از این ویژگی بهره مند هستند که یک دستاورد بزرگ برای آنها به شمار میرود.

کمک به افزایش فریم ریت

هسته های تنسور همچنین میتواند بعد از آنکه ویژگی رهگیری پرتو در بازی را فعال کنندکه به زیاد کردن میزان فریم کمک فراوانی کنند که یکی از ویژگی های اصلی آن به شمار میرود

درمورد هسته‌های تنسور بسیار می‌توان اطلاعاتی ارائه کرد اما بحث بسیار تخصصی خواهد شد و زمان زیادی لازم است تا به شرح آن بپردازیم. برای مثال می‌توان به کاربرد تنسور در محاسبات کوانتومی پرداخت.

 

هسته Tensor

فقط تعداد هسته تنسور مطرح نیست

صرفا هسته مسئله اصلی نیست و ما اگر چندین هزار هسته فلان داشته باشیم به معنای برتری نیست. فرکانس این هسته‌ها مهم است و فرکانس رم و نوع معماری و چیدمان آنها نیز از سطح اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین باید به تمامی موارد گرفته شده توجه شود.

و در آخر

کلیت ماجرا چنین بوده که تکنولوژی‌های جدیدی که در کارت‌های گرافیکی به کار گرفته می‌شود، تنها برای بازی نیست و در زمینه شبکه‌های عصبی و مدل سازی نیز کاربرد دارد. به طور کلی هسته‌های تنسور دارای عملکرد فوق العاده بالا هستند که نسبت به نسل قبل عملکرد بالایی دارند.

درسال های آینده نمیتوان پیش بینی های دقیقی از آینده هسته های تنسور داشت اما اکنون هسته تنسور قسمت های کوچک سخت افزاری هستند که در داخل کارت گرافیک هایی قرار میگیرند که تعدادشان بسیار اندک است اما در سال های نه جندان دور پیش بینی میشود که هسته های تنسور خواهند توانست در کنار کارت های گرافیک متوسط و ارزان قیمت نیز مورد استفاده قرار گیرند که میتواند یک خبر بسیار خوبی در اینده برای طرفداران آن باشد.

 

امیدواریم این مقاله پاسخ گوی سوال هسته تنسور چیست شما باشد.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها