اخبار و مقالات

هیدئو کوجیما مردی برای صنعت ویدیو گیم (بیوگرافی)

هیدئو کوجیما مردی برای صنعت ویدیو گیم، شخصیت حقیقی صنعت گیم

هیدئو کوجیما پایه گذار بازی های مخفی کاری صنعت گیم است. کوجیما کارگردان، تهیه کننده، دیزاینر و نویسنده بازی های بزرگی در بازی های ویدیو گیم بوده است. بیشتر شهرت این شخص از خلق اولین بازی مخفی کاری 3 بعدی دنیا یعنی Metal Gear Solid بوده است.

بیوگرافی هیدئو کوجیما

Hideo Kojima متولد ۲۴ آگوست سال ۱۹۶۳ در کشور ژاپن است. پدر Hideo Kojima داروساز بود. او بیشتر کودکی و نوجوانی خود را در شهر اوساکا گذراند. ساخت مجسمه و تماشای تلویزیون بخش عمده‌ی کارهای او بعد از مدرسه بود. کوجیما از سنین پایین علاقه‌ی زیادی به سینما و فیلمسازی نشان می‌داد. او رویای تبدیل شدن به یک هنرمند تصویرساز را در سر داشت. دوران کودکی برای او بسیار سخت بود. هیدئو کوجیما در سن ۱۳ سالگی پدرش را از دست داد. این اتفاق بار سنگینی را روی دوش او گذاشت.

کوجیما در سنین جوانی همچنان رویای ساخت فیلم را در سر داشت. او برای تحصیل در دانشگاه رشته اقتصاد را انتخاب کرد. نوشتن داستان یکی از سرگرمی‌های کوجیما در دوران تحصیل بود. چون اغلب مجلات داستان‌های کوتاه را ترجیح می‌دادند. بازی کردن تفریح دیگر کوجیما در زمان دانشجویی بود.

هیدئو کوجیما در سال آخر دانشگاه با مشاهده آگهی استخدام کونامی تصمیم به ورود به صنعت بازی گرفت. جامعه ژاپن در آن زمان هنوز صنعت ویدیو گیم را به رسمیت نشناخته بود. حتی در زبان ژاپنی واژه‌ای معادل گیم دیزاینر وجود نداشت. کوجیما با وجود تمسخر اطرافیان کار خود را در کمپانی کونامی آغاز کرد. مادر کوجیما تنها مشوق و همراه او در این راه بود. با وجود علاقه قلبی برای کار در نینتندو، کوجیما سال ۱۹۸۶ در سن ۲۳ سالگی کار خود را به عنوان دیزاینر در بخش کامپیوتر کونامی آغاز کرد.

و از اینجا بود که داستان زندگی هیدئو کوجیما و صنعت ویدیو گیم شروع شد….

فعالیت های هیدئو کوجیما در شرکت کونامی

 

هیدئو کوجیما در اوایل کار با شرکت کونامی با مشکلاتی از قبیل مسلط نبودن به زبان برنامه نویسی، تجربه کافی نداشتن در کار بر روی بازی های ویدیویی و… همراه بود. او در اوایل کار خود بر روی چندین اثر کار کرد. در این زمان کوجیما در یک سر بالایی بسیار سخت قرار داشت و چندید تا از کار های او مثل Lost World با شکست مواجهه شد.

بازی که کوجیما با آن در مسیر تبدیل شدن به یکی از بزرگ ترین کارگردانان بازی های ویدیویی قرار گرفت Metal Gear بود. این بازی با اینکه از نظر ساختاری دچار مشکلاتی بود ولی هنرمندی کوجیما در اینجا هم خودش و هم صنعت گیم را متحول کرد. او به دلیل این مشکلات به جای متمرکز شدن در مبارزات مستقیم در بازی به خلق سبک مخفی کاری پرداخت و موفقیت های بسیار چشم گیری را بدست آورد.

ادامه موفقیت ها با Metal Gear و سایر بازی ها

کوجیما پس از این موفقیت به دنبال ایجاد نسخه جدید از متال گیر بود؛ اما شرکت کونامی نسخه بعدی این اثر را بدون او منتشر کرد. او نیز پس از با خبر شدن از این موضوع با سران شرکت صحبت کرد و نسخه دیگر از این بازی به اسم Metal Gear 2: Solid Snake در سال 1990 تولید کرد که بار دیگر به موفقیت خوبی در بازار تجاری کسب کرد.

کوجیما به تولید بازی های دیگری قبل و بعد از عناوین Metal Gear مثل Snatcher و Policenauts پرداخت که این دو عنوان از لحاظی دنباله ی هم بودند و هر کدام موفقیت های چشم گیری برای کوجیما به ارمغان آوردند.

شهرت دست نیافتنی کوجیما با Metal Gear

هیدئو باز به دنبال ساختن عنوان جدید تری از Metal Gear بود. اما برای این نسخه همه چیز فرق می کرد زیرا کنسول PS1 به تازگی عرضه شده بود. کوجیما نیز از این کنسول قدرتمند استفاده کرد. Metal Gear Solid نام بازی جدید کوجیما بود این بازی با گرافیک فوق باور در زمان خودش و همچنین اولین بازی 3D، کوجیما را به بالا ترین درجه شهرت و محبوبیت رساند. این عنوان با توجهات بی سابقه در صنعت ویدیو گیم رو به رو شد و نمرات عالی از منتقدان کسب کرد.

هیدئو بعد از موفقیت این نسخه به تولید Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty در سال 2001 پرداخت. این بازی نیز به دلیل هنر نمایی او بسیار موفق بود. منتقدین این عنوان را اولین بازی ویدیویی با محتواهای بروز و مدرن نام گذاری کردند. او در بین این سری بازی بزرگ به ساخت عنوان های دیگری مثل Zone of the Enders و Boktai پرداخت که اثار خوبی در کارنامه ی او به جا گذاشتند.

Metal Gear هدف اصلی کوجیما

کوجیما پس از ساخت چند بازی دوباره به ساخت نسخه ای دیگر از بازی Metal Gear روی آورد. او برای سومین نسخه از بازی خود نام Metal Gear Solid 3: Snake Eater را انتخاب کرد. داستان این بازی برخلاف نسخه های قبلی قبل از اولین بازی را روایت می کند. Metal Gear Solid 3: Snake Eater یکی دیگر از بازی های موفق کوجیما بود. منتقدین به این بازی نمره 91 از 100 را داده بودند و این نسخه توانست 4 میلیون بازی را به فروش برسوند. برخی از منتقدین از Metal Gear Solid 3: Snake Eater به عنوان بهترین بازی این سری یاد می کنند.

کوجیما دست بر دار نبود و باز می خواست Metal Gear را جهانی تر بکند. همین باعث شد که 3 عنوان دیگر برای این بازی بسازد. این 3 بازی یک تفاوتی با بقیه نسخه ها داشتند؛ این تفاوت این بود که این 3 نسخه فاقد خط داستانی بودند و برای کنسول PSP فقط منتشر شدند. این 3 بازی به ترتیب Metal Gear Acid و Metal Gear Acid 2 و Metal Gear Solid: Portable Ops بودند.

همچنان Metal Gear و کوجیما

نسخه بعدی بازی Metal Gear در سال 2008 و با عنوان Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots منتشر شد. این عنوان در ابتدا توسط کارگردانی دیگر به نام شویو موراتا در حال ساخت بود. اما به دلیل نظرات و انتقادات هواداران کوجیما برای کارگردانی به این سری اضافه شد. این بازی با اینکه در انحصار PS3 بود ولی باز فروش بسیار زیادی داشت و نمرات عالی از منتقدان گرفت. Metal Gear Solid 4 در واقع آخرین ماموریت snake بود و در آخر بازی snake …

پرونده Metal Gear در واقع بسته شده بود اما کونامی بیخیال سود بردن از این سری نبود. شرکت مونامی در سال 2009 خبر ساخت 2 بازی جدید برای Metal Gear داد. کوجیما در این بازی نمی خواست که شرکت کند اما جای خالی اش در این بازی حش می شد. همین دلیلی شد که دوباره هیدئو در این سری شروع به فعالیت کند. نشخه اول این بازی با نام Metal Gear Solid: Peace Walker در سال 2010 برای PSP عرضه شد که به موفقیت خوبی دست پیدا نکرد. بازی بعدی متال گیر در سال 2013 برای همه ی کنسول ها با همکاری کوجیما و پلاتینیوم گیمز و به نام Metal Gear Rising: Revengeance عرضه شد که نمره 83 را از منتقدین توانست کسب کند.

پایانی بر Metal Gear

کوجیما می خواست Metal Gear را با یک بازی بی نظیر امضاء و مهر و موم کند. همین اتفاق خبر نسخه بعدی Metal Gear را می داد. اما شرکت کونامی به دلیل مشکلات اقتصادی ساخت بازی جدید خواهان سود بیشتر برای این بازی بود. در ابتدا کوجیما با آن مخالفت کرد ولی در نهایت مجبور شد که این عنوان را به 2 قسمت تبدیل کند. جامعه گیمینگ با این اتفاق بسیار مخالفت کردند و حواشی بسیار زیادی ایجاد شد.

2 عنوان بازی Metal Gear در 2 سال عرضه شدند. یکی در سال 2014 با نام Metal Gear Solid V: Ground Zeroes و دیگری در سال 2015 با نام Metal Gear Solid V: The Phantom Pain این 2 نسخه با انجینی جدید با نام Fox Engine ساخته شدند که بسیار گرافیک خوبی در آن سال ها داشتند. با اینکه این عنوان به 2 نسخه برای فروش تبدیل شد ولی در نهایت کونامی برای نسخه دوم هیچ بوجه ای در نظر نگرفت. کوجیما با وجود این شرایط سخت توانست نسخه دوم را عالی بسازد و نمره 94 از 100 را کسب کند. این نسخه که آخرین نسخه Metal Gear نیز بود با فروش خوبی همراه شد.

شروع دیگر کونامی و هیدئو کوجیما و پایانی زود رس

شرکت کونامی برای شروع کار دوباره با کوجیما به او نسخه جدید سایلنت هیل را واگذار کرد. کوجیما نیز با همکاری نورمن ریداس و گی‌یرمو دل تورو شروع به ساخت بازی P.T کردند. دموی این بازی آن قدر جذاب و ترسناک بود که جامعه گیم آن را بسیار دوست داشتند. اما در نهایت به دلایل زیادی عرضه این بازی متوقف شد.

به دلیل اتفاقات چند سال اخیر بین کوجیما و کونامی اختلافاتی بینشان پیش آمده بود. از طرفی به دلایل اهداف شرکت کونامی دیگر به کوجیما آن آزادی کامل برای ساخت بازی را نمی دادند. با کنار هم گذاشتن همه ی پیشامد های اخیر در نهایت کوجیما در 9 اکتبر 2015 شرکت کونامی را ترک کرد.

این پایانی بود بر همه ی خاطرات این پدر بازی های مخفیکاری با شرکت کونامی

کوجیما نویسنده آینده خود

بعد از جدا شدن کوجیما از شرکت کونامی خبر هایی از همکاری سونی با هیدئو به گوش رسید و در مراسم E3 سال 2016 این خبر علنی شد. همین طور خوده هیدئو کوجیما استودیوی مستقل خود را با همان نام قبلی ایجاد کرد. این اتفاقات باعث شد که کوجیما راحت تر بر روی بازی های خود کار کند. شرکت سونی پس از این اتفاقات به کوجیما در مراسم The Game Awards 2016 جایزه ی Industry Icon را به پاس تلاش های او در صنعت ویدیو گیم اهدا کرد.

او پس از این اتفاقات بر روی ساخت بازی Death Stranding با گیرمو دل تورو و نورمن ریدس شروع به کار کرد و در نهایت این بازی را در سال 2019 عرضه کرد که نمره خوب 82 را توانست کسب کند. این بازی در ابتدا با درگیری ها و نقد های به شدت منفی منتقدین روبه رو شد ولی این انتقادات چیزی جزء دشمنی شخصی با کوجیما نبود و به کیفیت بازی Death Stranding مربوط نمی شد.

کلام آخر

تاریخ چه درخشان کوجیما به شدت جامعه ی گیم را مورد تحول قرار داد. این کارگردان با سابقه امروزه نیز با خلاقیت و هنر خود در حال کار بر روی یک بازی جدید است. در واقع بازی های کوجیما بسیار خوب هستند. حتی اگر یک بازی او با شکست مواجهه شود ولی باز از خیلی از بازی های شرکت های با سابقه بهتر عمل می کند. امروزه کوجیما به یک برند بسیار معتبر بر روی بازی های ویدیویی تبدیل شده است و حضور او در هر جایی نوید یک اتفاق خود را به همه می دهد. هیدئو کوجیما یکی از رقیبان سر سخت در صنعت ویدیو گیم برای شرکت های با سابقه است. خبر هایی از حضور او در فیلم سازی نیز به گوش می رسد. این کارگردان اعجوبه به ورود خود به جامعه فیلم سازی هم کار خود و هم فعالیت دیگر افراد را سخت می کند.

در پایان ما باز امید واریم که هر روز جامعه ی گیمیگ پیشرفت کند.

 

10 تا از ترسناک ترین بازی های دنیا گیم

 

لطفا نظرات خود را  راجب یکی از بهترین اشخاص بازی های ویدیویی برای ما بنویسید

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها