آموزشی, راهنمای خرید, نقد و بررسی

آیا کارت گرافیک پلیت خوب است ؟ + فیلم مقایسه

کارت گرافیک پلیت

آیا کارت گرافیک palit خوب است ؟

ما طی بررسی که در گوگل داشتیم، با بخش پیشنهادی رو به رو شدیم که در آن به این موضوع اشاره شد، آیا کارت گرافیک پلیت خوب است؟ سوال جالبی که چندین نفر به دنبال آن بودند.

چنین سوالی مفهوم متنوعی داشته و احتمالا افرادی که به دنبال این پرسش بودند، منظور آنها چنین بود که برای مثال کارت گرافیک 1650 چهار گیگ پلیت خوب است. در این مطلب قصد داریم بیشتر درباره کارت‌های گرافیک پلیت و مواردی مربوط به آن صحبت کنیم.

 

آیا کارت پلیت گزینه خوبی است؟

باید بگوییم که در بازار برندهای گوناگونی وجود دارند و این در حالی بوده که در گذشته تنها برندهای محدودی چون MSI، ایسوس، گیگابایت و برخی دیگر فعالیت می‌کردند اما در حال حاضر چنین نیست.

در طی سال‌های گذشته برندهای جدیدی پیدا شدند که شاید اسم آنها به گوش شما هیچ‌گاه نخورده باشد. از جمله این شرکت‌ها باید به پلیت و چندی دیگر اشاره کرد. البته بیشتر موردهای جدید چینی هستند و در این میان پرسشی به وجود می‌آید که آیا برای مثال کارت گرافیک 1660 برند ایسوس را خریداری کنم یا پلیت.

ایسوس یا پلیت ؟

یکی از تفاوت‌ها شاید مربوط به برند شود و دیگری در دسته برندینگ قرار نمی‌گیرد. البته تفاوت‌های دیگری هم وجود دارد که به آن می‌پردازیم.

تکنولوژی یکسان کارت گرافیک

باید بگوییم تمامی این کارت‌ها هسته مرکزی با تکنولوژی یکسان دارند، برای مثال اگر ایسوس کارت 1660 ارائه می‌دهد در بحث فناوری ساخت با کارت همین مدل گیگابایت تفاوتی ندارد. اما در برخی موارد نظیر کولینگ و نوع فرکانسی که ارائه می‌دهد، دارای اختلاف هستند.

مسئله چیز دیگریست

شرکت‌هایی نظیر ایسوس، MSI و برخی از این قبیل دارای طراحی هیت سینک اختصاصی برای کارت گرافیک هستند. اگر شرکتی از هیت سینک با طراحی قابل توجه بهره گیرد و در توسعه آن دانش بالایی به کار گرفته شود، کارت موردنظر می‌تواند در زمینه اورکلاک عملکرد بالایی از خود نشان دهد. البته باید به سایز فن هم توجه داشت زیرا در عملکرد کولینگ نقش موثری ایفا می‌کند.

مصرف برق یکسان

این نکته حائز اهمیت بوده که مصرف برق چندان تاثیری نداشته و برای مثال 5 وات بالا و پایین آن اهمیت ندارد. باید بیان داشت که همه شرکت‌ها از چیپ انویدیا بهره می‌گیرند و تفاوتی در این نیست که کارت ساخت پلیت باشد یا ایسوس.

کیفیت AC

اما یک اصطلاحی وجود دارد به نام AC کوالیتی که سطح کوالیتی چیپ‌های به کار گرفته شده درون کارت را می‌سنجد. شما باید از طریق برنامه بنچمارک بسنجید که AC کوالیتی یک کارت در چه سطحی قرار دارد، می‌تواند 70، 60 یا 90 باشد. بنابراین طبق این معیار بوده که کارتی بهتر است یا خیر. در مجموع همین مسئله تفاوت میان کارت پلیت یا ایسوس را به وجود خواهد آورد.

 

تفاوت کیفیت در بالا قابل مقایسه است

برای مثال گفته می‌شود این چیپ ساخت مایکرون، سامسونگ و سایر شرکت‌ها است. این موارد قابل بررسی بوده و چندان اهمیتی ندارد. برای افرادی که به دنبال گیمینگ هستند، تفاوت در یک کارت ارزانی مانند 1650 قابل مشاهده نیست اما کارت‌های رده بالایی چون 3090 به شدت می‌توان تفاوت را شاهد بود. زیرا در کارت‌های رده بالا کیفیت چیپ آن در میان برند اهمیت بالایی دارد.

برندگرایی افراطی

بسیاری تصور می‌کنند برندهای مطرحی چون ایسوس خدای تولیدکننده کارت و بهترین کارت‌ها هم به این شرکت اختصاص دارد که یک تصور اشتباه است. در سال‌های پیش ایسوس چند مدل کارت ارائه می‌داد که از جمله باید به نسخه اکسپدیشن یا ROGE Strix اشاره کرد. مدل اکسپدیشن در بحث فرکانس و کولینگ عملکرد خوبی نداشت و نسخه استریکس هم به عنوان مدل حرفه‌ای در مقایسه با محصول MSI تعریف خاصی نداشت.

کارت گرافیک MSI خوب است ؟

شرکت MSI هم چندین مدل کارت گرافیک ارائه می‌دهد که باید به سری فروزر و آرمور اشاره کرد. مدل کارت‌های آرمور گزینه ارزان‌تر این شرکت هستند و دلیل مشخصی ندارد. اما یکی از این دلایل بی‌شک کولینگ نامناسب است و در سوی دیگر کیفیت قطعات ایده آل هم در آن یافت نمی‌شود. اگرچه این موارد در مقایسه با توئین فروزر بوده که مدل کارت گران‌تر MSI است.

سافایر های اسطوره

این نکته نیز حائز اهمیت بوده که ما چند سال قبل کارت سافایر RX580 نیتروپلاس را تهیه کردیم و باید بگوییم یکی از بهترین مدل‌ کارت‌های تاکنون استفاده شده بود. یک کارتی که هیت سینک و فن‌های بزرگی داشت. این کارت با کولینگ بسیار خوب، اورکلاک عالی می‌توانست از خود نشان دهد و به نوعی برتری فاحش در مقایسه با سایر برندها داشته است.

در پایان باید مطرح کنیم که عوامل مختلفی برای انتخاب کارت خوب دخیل هستند و موارد گفته شده بخشی از آنها است، پس خوب باید به آن توجه داشته باشید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها