اخبار و مقالات

متاورس چیست ؟

متاورس، آینده اینترنت و فضای مجازی

متاورس چیست؟ این اصطلاح یک عنوان بسیار جدید در دنیای امروزی می باشد. متاورس آن قدر پیچیده و جدید است که صحبت کردن درباره آن به سختی صحبت کردن درباره AR ،VR و MR است. اما متاورس در واقع قرار است که آینده ای رویایی برای اینترنت و فضای مجازی باشد. از طرفی برای این تکنولوژی جدید بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک دندون تیز کرده اند و می خواهند که خودشان کل این فناوری را صاحب شوند. حال مشکل اینجا است که چه بر سر متاورس خواهد آمد.

معنای اصلی متاورس چیست؟

تا به امروز تعریف دقیق و واحدی از چیستی و ماهیت متاورس اعلام نشده است. اما راحت ترین تعریف آن که توسط شرکت فیسبوک اعلام شده است این چنین است؛ متاورس درواقع مجموعه‌ای از فضاهای مجازی است که می‌توانید با افراد دیگری که در فضای فیزیکی و دنیایی مشابه شما نیستند، ارتباط برقرار کنید و تعامل داشته باشید. به طور ساده تر این طور می توان بیان کرد که متاورس در واقع همان خواب دیدن مصنوعی یا ساختگی است. با این تفاوت کرده که شما کلیت آن خواب را با تمام جزئیات می سازید.

اما این یک تعریف ساده از این آینده اینترنت است. متاورس را باید با دقت بیشتری نیز تعریف کنیم. راف کاستر طراح بازی های کامپیوتری متاورس را این چنین تعریف می کند. او یک تعریف جامع از سه کلمه (دنیای آنلاین)، (مولتی‌ورس‌) و (متاورس‌) دارد. راف کاستر می گوید دنیای آنلاین شامل هر دنیای متنی، سه بعدی و … که به صورت مجازی و غیر واقعی هستند بیان می شود. همچنین مولتیورس شامل تعداد زیادی از این دنیاها است که با هم دارای اتصال هستند ولی ساختار کلی هر کدام می تواند کاملا متفاوت یا بسیار شبیه باشد. در نهایت، متاورس یکی از دنیا های مولتیورس است که در آن تعاملات فیزیکی و واقعی بسیار بیشتر است و بین دنیای مجازی و واقعی وجود دارد.

تا الان متاورس را تعریف کرده ایم ولی خیلی از صحبت ها باقی مانده است که باید بگوییم.

ویژگی های دنیا های متاورس

دنیای متاورس دارای ویژگی های جذاب و متفاوت و حتی باور نکردنی است که سعی کردیم چند تا از آن ها را برایتان بیان کنیم.

  • دارای ویژگیه تعامل های واقعی در دنیای مجازی
  • محیط 3 بعدی و شخصیت مجازی یا آواتار خود را شخصی سازی کردن را دارا می باشد
  • دارای تعاملات واقعی(احساسات، رنگ ها، بو ها، مزه ها و …)مانند بازی sims به صورت کاملا واقعی
  • پشتیبانی از همه فعالیت های زندگی(غذا خوردن، دویدن، شنا کردن، ماهی گیری کردن، دعوا کردن و هزاران کار دیگر)
  • تعاملات اقتصادی با دنیای واقعی مثلا فروش یک کالای مجازی و دریافت پول واقعی
  • دستگاه هایی که انسان را بتواند کاملا از این دنیا جدا کند و تمامی حواس را به دنیای مجازی منتقل کند

رابطه NFT و دنیای متاورس

NFT خود یک تعریف بسیار سخت دارد که باید در مقاله ای دیگر درباره آن صحبت کرد. اما NFT به زبان ساده یعنی راهی که کالا های مجازی را به توان به راحتی متعلق به یک نفر دانست و آن را خرید و فروش کرد. حالا این اتفاق برای دنیای متاورس نتها مفید است بلکه باید وجود داشته باشد تا در این دنیای مجازی خرید و فروش کالا های صورت پذیرد.

شما وقتی که در دنیاهای متارس به گشت و گذار می پردازید و یا اینکه کالایی را خریداری می کنید این کارا به  اسم شما ثبت می شود و در همه ی دنیای های متاورس دیگه نیز این کالا  باز به اسم شما ثبت شده است. این اتفاق در کل از نظر اقتصادی امری بسیار گران قیمت است. برای همین اتفاق NFT می تواند بسیار جزئی و تسقیم بندی تر بشود. پس در کل NFT برای دنیاهای متاورس رابطه ای حیاتی دارا می باشد.

آیا متاورس آینده اینترنت است ؟

در واقع متاورس قرار است که یک آپدیت برای اینترنت به صورت جدا گانه باشد. این یعنی شما به صورت فیزیکی در دنیای مجازی به گشت و گذار در نت می پردازید و از آن به هر صورت که بخواهید لذت می برید. از طرف دیگر کارهایی مثل بازی کردن، فیلم یا سریال تماشا کردن و حتی بر قرار کردن یک جلسه به صورت آنلاین با ساختاری بسیار بهتر و واقعی تر در آن امکان پذیر است. امری که در اینترنت همین الان هم ممکن است ولی در متاورس همه چیز فرق می کند.

از طرف دیگر تمامی صنعت های پول ساز حال حاضر دنیا(خرید های سایتی گرفته تا تبلیغات و انتقال پول همه به وسیله اینترنت امکان پذیر هستند. این در حالی است که متاورس به این اتفاقات یک دیدگاه جدید می دهد و می توان با نگرش های جدید به سمت آن رفت. ولی این دنیا یک فضای مجازی-حقیقی است و باید در استفاده از آن بسیار دقت کرد و محتاط بود.

کلام آخر

تکنولوژی در قرن 21 به قدری پیشرفت کرده است که تبدیل به یک سکوی پرتاب به سوی علومی با سطوح بالا تر است. این در حالی است که اتفاق با مرور زمان روی می دهد. درست است که افق علم بسیار بلند است ولی دست رسی به آن علوم به آرامی به دست می آید.

پس تمامی اصطلاح هایی که امروزه میشنویم بسیار جذاب و فوق العاده است. متاورس یکی از این اصطلاح ها است. متاورس در چند سال پیش یک ایده ی بسیار بی ارزش بوده است و این اصطلاح امروزه تبدیل به یک ایده ی جهانی شده است. در واقع این را می خواهیم بگوییم که تبدیل این ایده به واقیعیت علاوه بر سختی بودن بسیار زمان بر نیز است. متاورس حداقل 40 تا 50 سال زمان نیاز دارد که به خیالات رویاییمان تبدیل بشود. پس به این زودی ها قرار نیست که با دنیای واقعی خدا حافظی کنید.

به امید پیشرفت هر چه بیشتر و زود تر علم تکنولوژی

تفاوت AR و VR چیست؟

لطفا نظرات خود را برای ما کامنت کنید

5 1 رای
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا
سارا
2 سال قبل
امتیاز :
     

سلام. خیلی جالب بود👌