آموزشی

اورکلاک سی پی یو چیست ؟

اورکلاک سی پی یو چیست

اورکلاک و هر آنچه که باید بدانید

شاید بارها نام اورکلاک به گوش شما خورده باشد، عنوانی که بیشتر برای قطعات سخت افزاری نظیر گرافیک یا پردازنده کامپیوتر به کار گرفته می‌شود. اما در این مطلب قصد داریم به طور کامل‌تری با مبحث اورکلاک آشنا شویم، موضوعی که شاید بسیاری به دنبال آن باشند.

اورکلاک سی پی یو چیست ؟ 

مفهوم اورکلاک یعنی آن که ما عملی انجام دهیم تا قطعه الکترونیکی سرعت عملکرد بیشتری پیدا کند. البته اینکه گفته می‌شود سرعت بیشتر یعنی سرعت فرکانس بالاتر. قطعات سخت افزاری چون پردازنده، کارت گرافیک، مادربورد و رم دارای سرعت فرکانس هستند که معیاری برای عملکرد آنها محسوب می‌شود.

برای مثال وقتی گفته می‌شود یک پردازنده سرعت فرکانس 2.4 گیگاهرتزی دارد به این معنا است که در هر ثانیه قابلیت پردازش 2 میلیارد دستورالعمل را دارد. در هر سرعت فرکانس یک دستورالعمل یا بخشی از آن مورد پردازش قرار می‌گیرد و این یعنی هرچه سرعت فرکانس بالاتر باشد، عملکرد آن قطعه سخت افزاری بهتر و سریع‌تر است.

بنابراین یک پردازنده 2.9 گیگاهرتزی سریع‌تر از پردازنده‌ای با فرکانس 2.4 گیگاهرتزی است. تمامی قطعات سخت افزاری هنگامی که از کارخانه خارج می‌شوند، دارای سرعت فرکانس مشخصی هستند. برخی کمپانی‌ها تصمیم می‌گیرند سرعت فرکانس را قفل کرده تا تغییری در آن نتوان ایجاد کرد.

عمدتا روی جعبه مادربوردها شاهد کلمه OC هستیم که در واقع مخفف همون اورکلاک است.

 

اورکلاک چگونه عمل می‌کند؟

تا بدین جا متوجه شدیم اورکلاک به معنای افزایش بیش از تایین شده سرعت یک پردازنده یا هر قطعه الکترونیکی دیگر. اما چگونه این افزایش صورت می‌گیرد و موجب سرعت بیشتر عملکرد می‌شود.

پیشتر هم گفته شد که مدار و قطعات الکترونیکی به کمک سرعت فرکانس با هم هماهنگ می‌شوند. در گذشته که پردازنده‌های قدرتمندی را شاهد نبودیم، در مادربورد با وجود قطعه‌ای به نام کلاک ژنراتور می‌شد قطعات را هماهنگ ساخت.

این یعنی یک قطعه فرکانس را تولید کرده و سپس به سایر قطعات انتقال می‌یافت. خوشبختانه با افزایش روزافزون فناوری دیگر آن قطعه وجود ندارد و پردازنده‌ها نیز سریع‌تر از همیشه شدند و فرکانس بیشتری تولید می‌کنند. به جای قطعه مورد اشاره متخصصان مداری را طراحی کردند که سرعت فرکانس بیشتری تولید می‌کند. این سیستم را CPU multiplier و در واقع با عددی مطرح می‌شود که می‌تواند باتوجه به نوع پردازنده 10، 15 یا 20 باشد. این عدد هرچه بالاتر باشد، سرعت فرکانس پردازنده نیز بالاتر خواهد بود.

در واقع 2 گیگاهرتزی که به عنوان سرعت فرکانس مطرح می‌شود در مشخصات فنی پردازنده شاهد خواهید بود. به طور کلی یک پردازنده دارای چند نوع سرعت فرکانس که باید به سرعت فرکانس داخلی و خارجی اشاره کرد.

فرکانس خارجی به عنوان FSB شناخته می‌شود و برای آن است که پردازنده با کنترلر حافظه ارتباط برقرار کند.

 

مزیت اورکلاک چیست ؟

در واقع اورکلاک موجب خواهد شد تا یک قطعه سخت افزاری عملکرد بیشتری پیدا کند. به نوعی موجب افزایش سرعت خواهد شد و کارایی را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال ارتقا سرعت عملکرد یک دستگاه سخت افزاری هستید، از جمله پردازنده، با روش اورکلاک می‌توانید آن را سرعت بخشید.

 

معایب اورکلاک چیست ؟

اورکلاک شاید موجب افزایش سرعت و کارایی شود اما افزایش با گرما بیشتر همراه بوده و در نتیجه عمر قطعات کم خواهد شد.

 

در سوی دیگر شرکت‌ها محصولات را بدون اورکلاک شدن گارانتی می‌کنند و اگر بعد اورکلاک مشکلی به وجود بیاید دیگر گارانتی نخواهد شد. همچنین با اورکلاک قطعه ممکن است دچار باگ‌هایی شود بنابراین اورکلاک همیشه مزایایی به دنبال ندارد.

 

منابع مقاله ” اورکلاک سی پی یو چیست ؟ “

باید بیان داشت قطعاتی نظیر رم، پردازنده، گرافیک و مادربورد را می‌توان اورکلاک کرد. برای انجام آن نیز نیازی ندارید به طور حتم از سخت افزار یا نرم افزار خاصی بهره گیرید، کافی بوده وارد بایوس سیستم شده و FSB را تغییر دهید. ناگفته نماند انجام اورکلاک باید با دانش قبلی انجام گیرد در غیر این صورت مشکل ساز خواهد شد.

 

5 1 رای
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 دیدگاه‌ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هادی عظیمی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر مطالبی که گذاشتید خیلی خوب بود سپاس

موبوتب
8 ماه قبل
امتیاز :
     

مرسی از مطلبت . اورکلاک به طور کلی اگه سی پی یو توانشو داشته باشه خیلی سیستم و خفن میکنه