آموزشی, راهنمای خرید

چرا حافظه اس اس دی سریع است ؟

چرا حافظه اس اس دی سریع است

چرا حافظه ssd سریع است

در این مقاله سعی داریم به پرسش خیلی از افراد در مورد ” چرا حافظه اس اس دی سریع است ” بپردازیم.

این روزها شرکت‌های تولیدکننده رایانه شخصی به جای استفاده از حافظه‌های HDD سعی می‌کنند به سراغ حافظه اس اس دی رفته که به نوعی سریع‌تر بوده و دوام بیشتری ارائه می‌دهند.

 

فرق ssd با hdd

 

حافظه جامد

در حقیقت اس اس دی مخفف Solid State Disk بوده که نسبت به هارددیسک‌های دیگر سرعت خواندن و نوشتن بیشتری دارد. این نوع حافظه برای ذخیره سازی اطلاعات برپایه حافظه فلش یا مموری موبایل طراحی گشته و برخلاف حافظه HDD هیچ قطعه مکانیکی در آن قرار ندارد. داده‌ها در این حافظه روی میکروچیپ‌هایی ذخیره می‌شود و همین امر سرعت عملکرد را افزایش می‌دهد.

با استناد به پاسخ شرکت اینتل مبنی بر چرا اس اس دی فعال است :

What makes SSDs an increasingly popular choice is their speed. Across the board, SSDs outpace HDDs because they use electrical circuitry and have no physical moving parts. This leads to shorter wait times when you’re starting up and fewer delays when opening apps or doing heavy computing tasks

 

میتواند خیلی راحت و منطقی به این گزینه رسید که در حافظه های اس اس دی دیگر خبری از قطعات مکانیکی نیست ! بلکه مدار الکتریکی در جریان است.

کارایی بهتر و قوی تر

امروزها درایو اس اس دی با داشتن سرعت خواندن و نوشتن داده بالاتر نسبت به هارد دیسک‌ها، در بیشتر رایانه‌های شخصی و لپ تاپ‌ها به کار گرفته می‌شوند. این نوع حافظه تاخیر کمی داشته و گرمای کمتری هم تولید می‌کند. در واقع اگر بازی یا سیستم عامل روی اس اس دی انجام گیرد، بازی لودینگ سریع‌تری داشته و سیستم عامل هم سریع بالا خواهد آمد. البته باید خاطرنشان کرد این نوع حافظه قیمت بالایی داشته.

 

حافظه ssd کی ساخته شد

 

تاریخچه حافظه اس اس دی

نخستین حافظه اس اس دی سال 1988 توسط اینتل به تولید رسید. در اوایل اس اس دی را بیشتر در صنایع فضایی یا نظامی مورد استفاده قرار می دادند و چندان فراگیری نداشت.

سال ها بعد نخستین حافظه فلش مبتنی بر NAND به تولید رسید و شاهد افزایش سرعت عملکرد حافظه ها بودیم. این نوع حافظه به دلیل تولید حرارت کمتر موجب افزایش عمر رایانه های مجهز به آن می شود، به همین دلیل است که لپ تاپ های دارای اس اس دی اساسا عمر بیشتری نسبت به لپ تاپ های مبتنی بر اچ دی دی دارند. همانطور که مطرح شد، در ابتدا کمتر شاهد حافظه اس اس دی بودیم اما به مرور زمان گسترش یافت.

 

انواع اس اس دی

اس اس دی انواعی دارد که رایج ترین مدل آن را گزینه‌های 2.5 اینچی دربرمی گیرند. البته مدل‌های M.2 PCIe و M.2 SATA هم در بازار موجود است. اینکه کدام مدل گزینه مناسبی خواهد بود، بستگی به لپ تاپ و رایانه شخصی شما دارد.

 

اس اس دی 2.5 اینچی

این نوع حافظه ها رایج ترین مدل هستند و از طریق یک کابل ساتا می توان آنها را به سیستم متصل نمود. عمده آنها بین 7 تا 9 میلیمتر ضخامت داشته و چندان ضخیم نیستند. اگرچه اغلب حافظه های ساتا 2.5 اینچی 7 میلیمتری هستند.

ناگفته نماند این مدل ها به دلیل ضخامت کم توسط برخی تولیدکنندگان با براکت خاصی ارائه می شوند تا بتوان در سیستم جای گیرند.

 

حافظه M.2 PCIe

این نوع حافظه شبیه به رم هستند و در سایزهای مختلفی قابل تهیه خواهند بود. بزرگ‌ترین مدل فضای ذخیره سازی 2 ترابایتی داشته و همچنین باید بیان داشت که مدل‌های U.2 نوع خاصی بوده که به پشتیبانی رابط PCIe می‌پردازند.

البته هر نسل رابط PCIe تعیین می کند پهنای باند قابل استفاده در درگاه چه میزان باشد. برای مثال سه نسل اول به ترتیب انتقال با سرعت 250، 500 و 984.۶ مگابایت بر ثانیه را فراهم می‌کنند. در حال حاضر بیشتر حافظه‌های M.2 PCIe نسل سوم هستند و سرعت بالایی در پهنای باند دارند.

 

حافظه M.2 SATA

این مدل‌ها را در واقع باید همان MINI STATA دانست که نسبت به حافظه‌های 2.5 اینچی ابعاد کوچکتری دارند. درایوهایی که در بازار محدود وجود داشته و مبتنی بر ساتا به حساب می‌آیند.

 

آشنایی با ساتا

ساتا در واقع نوعی رابط اتصال است که اس اس دی جهت برقراری ارتباط بین سیستم و داده از آن بهره می گیرد. هر دیوایسی می تواند سازگاری کاملی با ساتا اس اس دی داشته باشد. از رایج ترین نوع اس اس دی باید به ساتا 3.0 پرداخت که سرعتی بیش از 6 گیگابایت در ثانیه دارد. البته این نوع رابط سرعتی در سطح PCIe نداشته اما برای کاربری ساده و خانگی گزینه مناسبی محسوب می شود.

 

خرید حافظه اس اس دی

امروزه لپ تاپ ها و رایانه شخصی را می توان به طور ترکیبی دارای حافظه اس اس دی و اچ دی دی خریداری کرد. به شکلی داده های حجیم در حافظه HDD قرار گرفته و داده های مهم تر و اساسی روی حافظه اس اس دی نصب می شوند تا بتوان سریعتر سیستم را راه اندازی کرد. بنابراین تفاوتی ندارد سیستم به صورت ترکیبی چنین حافظه ای داشته باشد یا خیر.

 

خرید حافظه ssd با گارانتی

در گیمستان , کارت حافظه را میتوانید با اطمینان قیمت و گارانتی اصالت تهیه کنید.

 

خرید حافظه nvme

علاوه بر انواع مختلف کارت گرافیک های ssd , گیمستان حافظه های nvme هم با گارانتی اصالت و کیفیت را با بهترین قیمت به فروش میرساند.

 

منبع مقاله چرا حافظه اس اس دی سریع است

 

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها